معرفی روستا
وب سایت گرجی محله
کد خبر : 181
تاریخ و زمان ارسال : 1392/09/23 - 23:17:58
تعداد بازدید : 7853
قدمت تاريخي اين روستا و چگونگي پيدايش آن بدرستي معلوم نيست . فقط اين نكته معلوم است كه در زمان اشكانيان حدود ۲۲۰۰ سال پیش اينجا مركز تمدن بوده است و آرشيك ( آرشيو ) نام داشته است و آتشكده اي هم بر بالاي مرتفع ترين قله ي آن كه امروز خرابه هايش موجود است ، داشته است
 
 
قدمت تاريخي اين روستا و چگونگي پيدايش آن بدرستي معلوم نيست . فقط اين نكته معلوم است كه در زمان اشكانيان حدود ۲۲۰۰ سال پیش اينجا مركز تمدن بوده است و آرشيك ( آرشيو ) نام داشته است و آتشكده اي هم بر بالاي مرتفع ترين قله ي آن كه امروز خرابه هايش موجود است ، داشته است . بعدها قوم ارمني نژادي معروف به خزرها در اين محل ساكن شدند و مدت توقفشان در اين مكان حدود چهارصد سال مي باشد كه سپس به شمال بين النهرين و اطراف درياي سياه كوچ كردند . لازم به ياد آوري است كه اين قوم آريايي نژاد بودند ، بعد از خروجشان از اين ناحيه قوم آريايي نژاد ديگري به اين محل آمده و ساكن شدند و اين روستا به نام فقر محله معروف شد .كه توسط هجوم قرقيزها و زرد پوستها كه بعدها به تركمنها معروف شدند ، قتل عام شدند . فقط تعدادي از ساكنان موفق شدند كه به كوهاي اطراف فرار كنند و خود را نجات دهند . مدت توقف اين افراد در كوهستانها قريب صد سال مي باشد ، كه در كوهستان قلعه هاي متعددي براي خود تاسيس كردند كه معروف ترينشان ظفر تپه و قلاع مير مي باشد . لازم به ياد آوري است كه اين مردم داراي دین زرتشتی بوده و تا حدود 50 سال بعد اسلام آوردن ايرانيان همچنان زرتشتي بودند و در زمان حكومت مروانيان يا عباسيان مسلمان شدند . در زمان حمله ي تاتارها و گوركانها اين محل به كلي از بين رفت و مردم آن قتل عام شدند . زماني كه صفويان در اردبيل ظاهر شدند . مخصوصاً شيخ صفي كه مريدان چندي داشت و فرزندان او بناي حكومت صفويان را نهادند . گرجيها كه در شهرك حيدر آباد تفليس از ولايت گرجستان زندگي مي كردند در هنگام جنگهاي شيخ حيدر و شيخ جنيد با شيروانشاه به كمك آنها شتافتند هر چند كه آئين مسيحي داشتند . و برخي مي نويسند كه شيخ صفي در حيدر آباد گرجستان متولد شد . پس از آن كه به سن بلوغ رسيد در اردبيل ظاهر شد و به خاطر اين گرجيها از فرزندان شيخ صفي در مبارزه با شيروان شاه حمايت كردند . پس از پيروزي شاه اسماعيل اول بر شيروانشاه و كشتن او رهبر اين گرجيها شخصي بنام بلوخيل كور بود كه گويند به دستور فرمانرواي گرجستان چشمهايش را سيخ كشيده بودند و هنگام مرگ از او دو پسر به نامهاي نقدين بيك و گرگين خان و يك دختر بنام كاترين باقي مانده بود . اين دو پسر به همراه شخصي به نام نصرت اوغلور كه شوهر كاترين بود از ژنرالهاي زمان خود بودند . از ديگر بزرگان اين قوم ميتوان مامور تسكي و فيروزخان و غازان خان را نام برد . فيروزخان از اول مسلمان بوده و خود را از نوادگان شيخ حيدر مي دانسته و فرزندي هم به همين نام داشت نقدين بيك و گرگين خان بعد از مسلمان شدن نامهاي نقدين علي بيك و گرگين علي بيك را اختيار نمودند . مامور تسكي نام محمد تسكي غازان خان نام كاظم را بر خود نهادند . گرجيها پس از ساكن شدن در اين محل خوي نظاميگري را از سر برون كرده و كشاورزي اختيار نمودند .
 
فقط در بعضي موارد حملاتی به روستاهاي مجاور مثل رستمكلا و كوهستان داشتند ، كه از آن جمله قسمتي از روستاي كوهستان را تصرف كرده و تا قسمت غربي رودخانه روستاي كوهستان پيش رفته اند و اين رودخانه را به تصرف در آوردند و عده اي به عنوان روخانه بان در همان محل ساكن شدند كه امروز به نام گرجيها ي آسيابسر مشهورند .
از اين تاريخ به بعد گرجي محله به چهار منطقه تقسيم شد :
 
بلوخيل محله :كه در قسمت غربي روستا واقع شده است و فرزندان نقدعلي بيك و فيروز خانيها در آن ساكن مي باشد .
 
محمد تسكي محله :كه تعدادي از گرگين خانيها و تسكي ها در آن قسمت ساكن مي باشند .
 
ميانده :قسمت شرقي ده كه طپورنژادها در آن ساكن مي باشند .
 
آسيابسر : كه از نواحي روستاي كوهستان بوده و به تصرف گرجي ها در آمد.
 
نظرات بینندگان :
نظر شما :
 
فیلدهای ستاره دار را پر کنید .
نام
ایمیل
نظر *
Load
 
گزارش تصويری
عباس آباد - حسین ابراهیمی
علی نوری
طبیعت بهشهر
محمد آباد
پيام روز
تابلو اعلانات
نظرسنجی
آمار سايت
افراد آنلاین :
8
بازدید امروز :
990
بازدید دیروز :
2583
بازدید کل :
4449577